Followers

Thursday, November 15, 2012

Zon selesa yang belum pasti

Assalamualaikum wr..wb.. selamat melangkah ke tahun 1434 Hijrah.

Tersentuh hati opah bila bersolat bersama rakan jemaah yang sudah 3 bulan tak mampu ke surau untuk berjemaah tiba-tiba pagi ini dengan bertongkat datang dengan penuh semangat mencari kelebihan dalam solat... alhamdulilah.

Solat berjemaah dengan pahala yang lebih berbanding dengan solat seorang diri. Kelebihan 27 berbanding 1 saja tentulah satu tawaran yang menarik. Jika digantikan rm27 denaan rm1 mungkin nampak.  Ganjaran dan kelebihan yang tidak nampak di mata kasar.  Tiap orang mempunyai impian pelbagai untuk berada di zon selesa di dunia dan akhirat. Itulah sebabnya kita sentiasa berdoa untuk kebaikan di dunia dan akhirat setiap lepas solat.

Dalam mencari zon selesa di dunia dan akhirat inilah melibatkan hubungan baik kita dengan pencipta dan makhluk Allah yang lain khususnya manusia.  Kadang-kadang sebagai  insan kita sangat menjaga hubungan Allah tapi kurang peduli dengan hubungan sesama insan atau haiwan... atau sebaliknya...Dua perkara yang sangat berbeza tapi amat penting dalam hidup ini selagi kita masih mampu bernafas.

Seorang pelacur telah mendapat ganjaran kebaikan dari Allah kerana kasih sayangnya kepada seekor anjing dengan memberikan air di padang pasir. Sebaliknya pula seorang ahli ibadat wanita yang sentiasa bertahajjuj sepanjang malam pula kehilangan pahalanya kerana mengurung seekor kucing tanpa makanan. 

Perancangan Allah kita tidak pernah tahu melainkan harap dan takut padaNya sentiasa. Dimaklumkan juga di akhirat nanti Mahkamah Allah bukan setakat sesama insan saja tetapi antara haiwan sesama haiwan dan manusia dengan haiwan juga ada perbicaraannya.Astagfirullah ...astagfirullah....astagfirullahalazim.

Nampaknya perbicaraan  kita dengan haiwan pun kita kena hadapi apatah  lagi perbicaraan dengan Allah, yang lebih perit lagi dengan insan lain.....mudah-mudahan Allah lembutkan hati insan lain dan boleh memaafkan kita (boleh ke?selepas kita umpat, kutuk dan aniaya dia di dunia) diakhirat nanti.

Kesalahan dan dosa pada Allah boleh bertaubat dan memohon maaf padaNya.  Terumpat (Boleh "ter") rakan boleh bagitahu dia dan mohon maaf padanya(itu pun kalau dia maaf).  Berbanding dengan haiwan kecil yang kita telah bunuh sewenang-wenangnya. 

Mudah-mudahanan Allah merahmati kita, insan lain juga akan maafkan kita tapi semut, lipas, tikus, nyamuk dan lain-lain haiwan hanya Allah saja yang tahu. Nampak macam kita di zon selesa di dunia ini dengan haiwan ini bila mereka semua dah mati tapi bila kita mati....






3 comments:

Tirana Mutiara said...

Opah, selamat tahun baru hijrah..semoga kita diberkati Allah.

Opah said...

Sama juga untuk Tirana sentiasa dalam rahmat Allah.

Kijang Galah said...

tersentap membaca entri ni..moga² segala dosaku dapatlah diampunkan setelah banyak kesalahan yang dilakukan. bukan sekdar manusia, tetapi haiwan juga..