Followers

Friday, May 14, 2010

BILA KAWAN TAK INGAT KITA

Salam untuk semua,

SELAMAT HARI GURU untuk semua rakan guru yang belum bersara atau memang lambat lagi nak bersara dan guru-guru yang begitu setia masih mampu bertahan hingga ke usia 58..... Anda semua memang HEBAT!!!!!! Lebih dua tahun bersara tapi rasanya semangat guru itu masih ada sekurang-kurangnya guru untuk anak buah dann anak cucu.

Bila dah bersara kita dah jarang jumpa kawan-kawan yang bekerja lagi kemungkinan jumpa di rumah kenduri dan kematian atau di masjid dan surau. Ada jugalah jumpa di pasar malam atau pasaraya.

Semasa inilah opah kadang-kadang terjumpa dengan orang yang begitu lama terpisah. Ada yang kenal dan tak kurang pulak yang muka hairan tapi nak kata tak kenal kesian pulak ....Akhirnya minta maaf sajalah jalan terbaik.

Kalau puas dia tenung muka kita, hai dah nampak tanda-tanda di muka pun tak kenal lagike? Sebutlah nama anda di mana bersama dia dulu... Kalau dia masih tak ingat undur diri sajalah perlahan-lahan tinggalkan dia dengan mengharapkan satu hari nanti dia ingat.

Beberapa orang kawan opah berkongsi cerita masalah kawan lama yang dah tak kenal kita....Seorang bekas Guru Besar menyatakan rasa terkilan sangat sampai dia dah bertandang dan menghadap hidangan nampak tuan rumah masih terpinga-pinga belum ingat pada dia. Apa nak buat makan dululah lepas tu cerita lagi. Sedih memang sedihlah orang tak ingat kita. Apa pun opah rasa masa ni kalau kita mengaku saja lebih baik dari disangka kurang baik.

Ada beberapa sebab yang opah buat andaian sendiri bukan kajian, mengikut pengalaman opah sebagai insan biasa . Jarak lama yang memisahkan menyebabkan perubahan fizikal berlaku, dulu muka umur dua puluhan sekarang dah jadi lima puluhan dulu saiz m sekarang dah jadi xl anda boleh bayangkan .....

Kalau dapat jejaki kawan lama anda dengan hp atau fb lagi selamat tak payah jumpa berbicaralah di alam maya kerana suara rasanya tak banyak berubah. Kalau kita masih mengingati tapi kawan kita tak juga ingat-ingat itu menunjukkan daya ingatan kita lebih hebat dari dia.... yang penting kita belum hilang ingatan.....

Untuk elakkan penyakit Nyanyuk eloklah membaca Surah Alwaqiah selalu terutama malam Jumaat.

No comments: