Followers

Thursday, October 7, 2010

SOLAT YANG KHUSYUK

Salam Mengakhiri Syawal buat semua.

Alhamdulillah dapat melepasi Ramadhan Almubarak dan mengharungi Syawal yang penuh dengan gelora makanan dan makanan. Bagi sesiapa yang dapat mengharunginya di samping dapat pula menunaikan puasa 6 dengan berterusan tanpa putus, anda memang hebat sekiranya ikhlas insyaAllah akan mendapat ganjaran di SANA nanti.

Dari kecil lagi mungkin usia 7 ke 8 tahun kita telah dilatih oleh kedua orang tua kita mengerjakan solat. Masa kecil kita memang diajar pentingnya solat. Ayahanda opah selalu ingatkan tanpa pahala solat semua pahala lain tidak akan dapat menghampiri kita terutama ketika kita berada di alam kubur menunggu kebangkitan semula. Takut dan gerun hingga ke saat ini maknanya segala amalan kebaikan yang lain hanya berlegar-legar tak mampu menghampiri kita yang bersendirian dan kesepian di dalam kubur kerana tiadanya amalan solat kita. Ini kes tak solat langsung.

Sekiranya dah solat dapatkah kita capai kekusyukan tahap istimewa itu? jawabnya hanya DIA saja yang tahu. Kita hanya mampu berusaha dengan sebaik mungkin mengikut usia dan keadaan dan bagaimana dekatnya kita di sisi Allah yang Maha Berkuasa. iAda juga usia dah banyak tapi tahap solat dan bacaan kita masih tahap kanak-kanak. Maka itulah yang patut opah sendiri dan kita semua muhasabah untuk membaiki kelemahan kita sebagai insan biasa.

Beberapa petua yang opah dapat melalui kuliah dan bahan bacaan mungkin boleh kita kongsi bersama bagaimana untuk mengkhusyukkan solat anda.

1. Solat berjemaah- terbaik solat di masjid atau surau.

2. Menjaga makan dan minuman dari punca yang halal dan tidak syubhat(yang kesamaran hukumnya seperti makanan yang dikatakan ada campuran benda-benda yang haram tetapi tidak jelas) (memakan seekor semut mematikan hati 40 hari)

3. Membanyakkan sedekah kepada fakir dan miskin bagi menginsafkan dan merasakan kesusahan orang lain.

4. Jangan mengerjakan solat ketika menahan rasa untuk qadha' hajat kita supaya sama ada besar atau kecil. selesaikan dulu supaya tidak timbul kebimbangan ketika mengerjakan solat.

5. Mengambil wudhuk dengan sempurna supaya air mengena semua anggota wajib sserta mengingati niat dan doa apabila air melalui tiap-tiap anggota.

6. Berpakaian bersih dan kemas seolah-olah akan berjumpa dengan seorang yang sangat mulia dan hebat.

7 Solatlah di awal waktu melainkan jika ada majlis ilmu atau majlis zikir, maka solat isyak sunat dilambatkan sehingga selesai majlis itu.

8. Pastikan tempat sujud kita tidak ada gambar yang boleh mengganggu tumpuan anda terhadap solat.(Sekiranya peru alaslah dengan kain putih)

9. Mengingatkan mati dan kemungkinan itu aadalah solat terakhir sekali dalam hidup kita.

10. Menyedari dan merasai ia sedang berhadapan dengan yang maha agong dan maha mengetahui segala rahsia hambaNya.

11 Memenuhkan dada dengan perasaan takut dan rendah diri terhadap Allah yang melihat segala gerak geri kita.

12. Memahami segala bacaan dalam solat termasuk ayat-ayat Quran dan segala zikir.

13. Sebelum angkat takbir bacalah surah Annas, selawat kepada Nabi dan Istigfar untuk elakkan gangguan syaitan.

14. Memandang ke tempat kita sujud dan tidak terlalu menggerakkan anggota dan berpaling semasa dalam solat.

15. Memusatkan seluruh ingatan kepada solat.

16. Memanjangkan masa semasa rukuk dan sujud.

17. Memastikan tiada gangguan di dalam kawasan kita solat.

18 Jangan memandang ke kiri dan ke kanan, pandanglah ke tempat sujud saja.awah

19 Jadikan solat itu seolah-olah kita berada di atas titian Siratulmustaqim dan di sebelah kanan ada Syurga di kiri pula neraka dan di bawah titian adalah api yang bernyala dan menunggu mangsa yang lalai. Sekiranya kita lalai dan leka dalam solat kemungkinan akan jatuh ke bawah atau tergelelincir ke kiri.

Mudah-mudahan dengan himpunan panduan ini akan membimbing diri kita lebih khusyuk dan tawadhuk ketika bersolat. Mudah-mudahan juga semua amalan kita diterima Allah SWT.

4 comments:

Abd Razak said...

Salam OPah...

Moga opah sihat hendaknya...

Nasihat yang baik dari opah, akan saya cuba perbaiki diri ketika mengerjakan solat...

Terima kasih..

Opah said...

Salam En. Razak.Nasihat ni untuk diri opah yang utamanya, mudah-mudahan kita semua dapat membaikinya bersama.

kakyong said...

Opah,
terima kasih atas perlongsian dan nasihat...
selalu memang byk gangguan masa solat.. ade jer yg terlintas di pkran..

Opah said...

Salam Kak yong, memang ye pun iman ni macam air pasang dan surut. Gangguan memang ada maklum iblis memang dah janji dengan Tuhan akan ganggu kita, yang pasti kita semua jangan mengaku kalah dengan dia ....