Followers

Monday, March 7, 2011

PENYEGARAN SEMULA....

Assalamualaikum wr wb.

Rasanya pondok opah ini telah banyak sawangnya sejak entri terakhir opah. Bila dah lama tak menjengok adalah juga pekara yang rasa macam nak tulis tapi bukan semua.Dari Muharam, Safar, RabilulAwal dan hari ini dah 1 RabiulAkhir. Cepat sungguh masa berlalu. Sambutan Maulidurrasul pun dah berakhir sama dengan kedatangan RabiulAkhir.

Sepanjang bulan Maulud ini puas jugalah opah mendengar ceramahnya soal jawab forum dari majlis sekecil-kecilnya di surau comel kampung opah sampailah ke acara lintas langsung. Orang lain pun rasanya lebih lagi, pelbagai stesen tv menjadikan bulan ini untuk mengimarahkan lagi suasana Mauludirrasul.

Selagi berada dalam majlis ilmu tak kira live ke siaran ulangan opah rasa kalau kita hadir dan dapat memanafaatkan majlis itu rasanya pahala itu milik kita. Biasanya penceramah akan membawa pelbagai topik yang berkaitan dengan sejarah Rasululullah. Kalau dulu waktu opah masih sekolah majlis maulud akan diperdengarkan kisah kelahiran Rasul SAW dari mula hinggalah saat beliau diangkat menjadi Nabi menerima wahyu dan sebagainya.

Rasanya memang kita dah hafal perkara berkaitan mengenainya. Seronok sungguh mendengarnya walau pun hanya membayangkan betapa hebatnya Nabi Muhammad itu. Itu ketika keciL dosa tak banyak lagi dan amalan pun kurang, solat kena suruh dan diperiksa selalu oleh orang yang lebih dewasa.

Berbeza dengan sekarang perkara yang disentuh bukan macam dulu, paling menyentuh hati bila mendengar khutbah terakhir Rasululullah.Bagi opah semua usaha yang dilakukan oleh pelbagai pihak itu memang tujuannya sangat murni untuk menimbulkan rasa kasih sayang yang sungguh tulus pada Rasululullah Tokoh yang tidak ada bandingannya sampai bila-bila, kiamat atau lepas kiamat.Bagaimanalah kita di Mahsyar nanti, kalau tidak ada Nabi di situ yang amat mengasihani kita dan sanggup mensyafaatkan kita bila menghadapi Allah nanti. Hebatnya Dia....

Pada 2 RabiulAwal lepas keluarga opah sempat juga berkumpul di rumah kekanda opah di Janda Baik.Majlis silaturrahim ini adalah kali ke 4 diadakan dan berjaya mempertemukan hampir 80% saudara, anak saudara dan cucu dari keturunan ayahanda dan bunda opah itu Haji Hasan dan Hajjah Aishah. Lebih kurang 100 orang ahli keluarga opah berkumpul dan membaca Yassin dan Majlis Tahlil untuk arwah ayahanda dan bonda serta semua yang telah pergi dulu teristimewa Rasulullah SAW.Mudah-mudahan roh mereka akan dirahmati Allah SWT.

2 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

Assalamualaikum opah cucu baru terjumpa blog opah... sedang cuba khatamkan blog opah...moga opah sihat selalu cucu doakan

Opah said...

Waalaikumussalam b.r.u.t.a.l.s.o.l.o, terima kasih sudi berkunjung ke pondok opah. Alhamdulillah opah sihat saja harap cucu opah terlebih lagi sihat.