Followers

Tuesday, March 29, 2011

Larangan Mengeluh..

Adakah anda seorang yang suka mengeluh? harap-harap tidaklah. Samalah Opah macam orang lain jugak , ada pasang dan surut dalam apa apa jua masalah. Apa yang menyebabkan kita mengeluh selalu? Banyak tu....dari sekecil-kecil hingga sebesar-besar masalah bertaraf dunia.Kalau nak cerita memang tak tercerita maklum satu dunia punya hal. Negara Mesir dan Libya mengeluh kerana pemimpinnya dah lama sangat tak mau turun-turun, Jepun mengeluh kerana bencana Tsunaminya.Rakyat Malaysia mengeluh mungkin kerana masalah sosialnya kehebatan fitnah memfitnah, berbangga dapat mengheret seseorang ke mahkamah dan buka aibnya.

Keluhan demi keluhan. Dari sebesar-besar masalah hari ini hinggalah keluhan seorng suri rumah yang tak tau nak masak apa setiap hari bila jumpa di market atau tempat menjual ikan kat kampung. Maknanya semua peringkat manusia dari pelbagai golongan boleh dikatakan biasa mengeluh. Cuma yang membezakannya adalah apa yang mereka keluhkan dan setakat mana keluhan itu boleh mengubah sesuatu keadaan atau keluhan sekadar luahan perasaan saja.

Menurut orang berilmu, mengeluh dilarang dalam agama kita. Bila difikir-fikirkan memang betul mengeluh memang gambaran rasa tak puas hati dalam apa hal, pada diri sendiri orang lain dan keadaan sekitar. Kadang-kadang yang lebih teruk tak puas hati apa yang telah ditakdirkan, patutnya kita sabar dan berbalik pada Allah SWT. Kenapalah jadi macam ni? kenapa tak jadi macam tu. Lebih kurang macam tak berapa suka dengan takdir Allah...Nauzubillah

Satu masa dulu opah ingat keluhan ni tidak mengapa, tapi bila dengar ceramah atau tazkirah di tempat pengajian ia merupakan perkara yang tidak baik. Apatah lagi keluhan itu melibatkan pihak ketiga... dia akan jadi mengumpat kalau mangsanya tidak mendengar dan tidak rela diumpat. Kalau mengeluh mengenai hal keburukan diri sendiri pun tidak baik juga, sebaiknya bertaubat dari dosa lepas dan bersabar dengan musibah dari Allah. Mencanangkan keburukan diri sendiri juga tidak dibenarkan, kalau kita buka aib orang apatah aib diri sendiri lagi sangatlah ditegah. Kata Guru Opah Allah akan buka aib kita di akhirat nanti.

No comments: