Followers

Tuesday, December 16, 2008

SATU MASA DULU

Salam untuk semua yang dikasihi. Kebelakangan ini opah sibuk sikit dengan kenduri arwah qurban ,kahwin seterusnya kenduri + hari keluarga famili keluarga opah.Nak buka blog pun tak sempat maklum kenduri di tempat yang berasingan, masa begitu suntuk dengan 3 atau 4 kenduri satu hari di tempat yang berasingan. Tak pergi rasanya tak patut, kita dijemput maknanya rakan-rakan mengharap kedatangan kita . Seronok pergi kenduri bukan kerana jamuannya tapi kerana di situ boleh jumpa kawan dan saudara mara yang dah lama tak bersua. Menghubungkan silaturrahim sangat dituntut dalam agama kita.Di samping kenduri opah juga diziarahi anak buah dan saudara terdekat.Alhamduillah semuanya masih sihat dan seronok sangat diziarahi dan menziarahi.

Dalam masa seminggu inilah opahambil peluang pulang ke kampung asal tempat mula-mula bonda dan ayahanda opah menetap selepas berhijrah ke Tanah Melayu lebih kurang 70 puluh tahun dulu dari daerah Kuok, Bangkinang Sumatera Barat. Atas tanah pusaka ini abang nombor 4 opah bina sebuah rumah rehat untuk kami gunakan bila-bila saja untuk kenduri atau singgah berehat dalam perjalanan atau menginap untuk sambung belajar di UPSI lebih kurang 25 km dari Tanjung Malim.(Bagi anak buah yang rajin menyambung ijazah atau sarjana)

Berada di sini mengingatkan opah sejarah silam keluarga opah . Hanya beberapa tahun saja ayah dan bonda menetap di situ selebihnya mereka berhijrah ke Selekoh,Bagan Datok (Maahad Darul Ulum) selepas itu ke Telok Intan selepas itu ke Pondok Haji Hussin, Langgar Kedah dan akhir sekali ke Kampung Gunung Semanggol (Maahad AlEhya Assharif) Perak. Di sinilah opah dilahirkan dan belajar hingga usia menjangkau 15 tahun. Pernah satu masa opah bertanya ayahanda kenapa ayah berhijrah. Senang saja jawapannya ayah cari tempat yang ada ilmu supaya anak-anak ayah akan jadi orang yang berilmu.(terfikirjuga bagaimana sukarnya dia berpindah dengan jumlah anak yang agak ramai dan masa tu belum ada lebuh raya) Kalau tinggal di kampung yang opah sebutkan tadi mungkin anak-anak ayah takkan jadi orang berilmu. Opah sangat sayang dan hormati ayahanda yang sudah sangat bersedia mengenai masa depan 7 orang anaknya.Hasil hijrah tersebut anak-anaknya dapat menuntut ilmu di tempat-tempat itu.

Tempat asal ayah dan bonda itu masih seperti dulu terutama suraunya. Kampungnya ada perubahan tapi tak banyak dan tak menyerlah, tiada suara azan waktu subuh... sedihnya( selama dua pagi opah tidur di situ mungkin hari lain tidaklah harapnya) . Imam dan bilal semakin uzur pengganti mungkin tidak ada atau kurang bersedia . Bukan saja di sini saja opah rasa ada lagi tempat lain pun mungkin sama orang yang nak mengimarahkan surah dan masjid secara sukarela fardu kifayah sudah berkurang atau tidak ada. Bila surau dan masjid tidak dimeriahkan siapa akan bersuka-ria tentulah iblis laknatullah. Bala akan turun dan yang akan kena semua orang termasuklah opah juga.Opah harap jangan sampai kita jadi seperti Bosnia yang masjidnya dimanggakan dan akhirnya kita sama-sama menyaksikan apa yang telah berlaku di sana.

Apakah tanggungjawab ini hanya pada orang tertentu saja. tidakkah ia menjadi tanggung jawab kita semua terutama lelaki termasuklah anak-anak lelaki opah anak buah dan semua rakyat Malaysia.Ingatlah sebelum terlambat, sebelum kita dijemput malaikat atau kita sudah menjadi mayat semasa masih hayat.(Peringatan untuk diri opah sendiri jua)

2 comments:

Unknown said...

Salam Opah,

Tempat jatuh lagi dikenang, Inikan tempat tumpah darah. Tempat menangguk lagilah terbayang.

Cikgu Kool said...

Cerita kenangan silam...semakin ku ingat, semakin ku rindu...