Followers

Monday, December 1, 2008

PAUSE

Salam untuk semua

Melancong ke luar negara memang menyeronokkan jika ada peluang dan kemampuan, terutama bila dapat bersama orang-orang yang kita kasihi(tidak melebihi kasih pada Allah). Dalam hidup opah dah 55 tahun ni adalah 5 atau 6 kali opah berkesempatan melawat ke luar negeri termasuklah ziarah ke Baitullah( Rumah Allah) di Makkatul Mukarramah menunaikan fardu haji 13 tahun dulu. Alhamdulillah itulah ziarah paling hebat dan tak dapat digambarkan dengan kata-kata cabaran yang dihadapi dan kepuasan selepas menunaikan rukun kelima itu.Berbezalah kepuasan dan keseronokannya dengan lawatan ke tempat lain, bagaimanapun opah nak berkongsi rasa dengan semua cucu opah mengenai ziarah yang baru lepas pada 26 hingga 30 November lepas.


Menunggu di Airport Changkareng

Opah dan suami telah merancang ziarah ini 2 bulan lepas untuk ke Jakarta, Puncak dan Bandung. Opah nak kata seronok sangat tu biasalah nak pergi jalan tentulah seronok sambil mengharap Allah kurniakan kesihatan yang baik bagi kami berdua. Kebetulan Pengarah Urusan pelancongan tersebut kawan sendiri. Pada petang 26 hb. tersebut kami pun bertolak ke Airport Bayan Lepas, pasport antarabangsa pun dikumpul untuk diperiksa seterusnya disahkan tiket perjalanan tersebut oleh pegawai yang bertugas. Tiba-tiba suami opah datang dengan wajah yang tak berapa seronok bertanya opah bila tarikh tempoh tamat pasport opah.
Opah kata kalau tak salah Mac 2009. "Mana boleh ke luar negara, sepatutnya tempohnya 6 bulan, ni dah tinggal 4 bulan". Masa tu opah rasa sangat bersalah, kenapalah opah tak periksa pasport tu langsung. Pihak imigresen Malaysia nampaknya macam boleh lepaskan tapi bila sampai di Jakarta nanti tak taulah kata seorang pegawai yang dikenali oleh seorang peserta rombongan. Bukanlah takut pada sesiapa kerana yang patut ditakuti hanya Allah.Opah rasa tak pergi pun tak palah tapi tiket semua dah beli dah bayar semua penginapan dan makan semasa di sana, bawa badan dan pakaian saja.

Akhirnya opah dan suami buat keputusan pergi juga dan tawakkal pada Allah. Kata ketua rombongan, "Buat bodoh saja bila sampai dekat pegawai kastam di sana nanti. Kalau kita bayar sikit rasanya boleh lepas" Inilah cara yang paling opah tak suka memberi dan menerima sama je balasannya.Bukan opah kedekut tapi cara itu bertentangan dengan hukum dan prinsip hidup kita.Tak taulah kalau tak ada jalan lain kenalah kita anggap sedekah je. 2 1/2 jam dalam penerbangan rasa begitu lama sambil berdoa dan mengharap penantian ini berakhir dengan kebaikan. Sampai saja di Airport Changkareng, memanglah bila sampai pemeriksaan pasport dengan opah sekali dibawa masuk berjumpa Bapak Kepala Imigrasi. Orangnya masih mudah dan wajahnya biasa saja dan ada senyuman( senyuman itu satu sedekah)Dia bertanya kenapa ni Makcik, Opah pun cepat cepat minta maaf, ibu tak sedar langsung hanya disedari sudah di airport Bayan Lepas. Dia mengatakan "Memang salah memasuki negeri itu dengan tempoh tamat 4 bulan pasport , untuk kali ini ibu dimaafkan tapi jangan lain kali ya".Dia juga bertanya apa tujuan kami ke sana, suami opah menjawab nak makna angin saja.Sempat lagi dia bergurau"Kalau saya nak makan nasi" Akhirnya perkara itu selesai tanpa ada bayaran atau sogokan. Ini hanyalah undang-undang dunia dan manusia yang cipta .

Alhamdulillah Hari tu bagi opah adalah hari ini dalam sejarah, walupun dah biasa jugalah dengan perjalanan ke luar negeri tapi Allah tetap menduga kita, tiap-tiap sesuatu yang terjadi ada hikmahnya,mungkin Allah tak mau kita dilalaikan dengan duniawi hingga lupa pada kebesaran Allah. Wallahua'lam

2 comments:

mountdweller said...

Syukur Alhamdulillah. Niat yang baik, akan berakhir dengan baik.

Demang Lebar Daun said...

Alhamdulillah. Terharu saya membaca kisah Opah dan pegawai tersebut.

Sebenarnya jauh lebih ramai orang yanak buat baik di dunia ni berbanding dengan orang yang nak buat jahat.

Betul tak Opah?