Followers

Saturday, June 13, 2009

REDZALAH KITA DENGAN TAQDIRNYA


Salam dari opah untuk semua.

Percutian yang lepas banyak opah habiskan masa dengan menziarahi kaum kerabat disamping menghadiri walimatulurus anak buah opah dan anak sahabat handai.Ada yang dekat dan ada pula yang memakan masa 5 atau 6 jam termasuklah waktu berhenti rehat dan solat dalam perjalanan.Untungnya perjalanan jauh kita boleh menjamakkan solat, alhamdulillah perjalanan opah tidaklah bermasalah sangat kalau ada pun masaalah sendiri buatlah.

Perkahwinan yang opah hadiri ini adalah sebelah pengantin perempuan (anak saudara opah), Sebelah suaminya dari Mercang, Marang, Ganu kitelah. Sebelah perempuan dari Raub, Pahang.

Kaum kerabat dari Pahang ni dah menyewa sebuah bas untuk menghantar penganatin perempuan pada malam kenduri sebelah lelaki lebih kurang pukul 10 malam bertolak dijangka sampai sebelum subuh. Opah tidak ikut sama cuma sentiasa telefon untuk mengikuti perjalanan mereka maklum kakak opah turut sama dalam bas tersebut.

Alangkah terkejutnya opah bila kalli kedua opah telefon pukul 5 mereka masih di R&R Batu 3 Gambang nak solat subuh, tayar bas pancit dari pukul 1 hingga pukul 5. Oklah juga dekat situ ada surau dan tandas boleh lepak dan tidur.

Keesokannya selesai kenduri selepas ke Kuala Trengganu malamnya mereka bertolak ke Pahang semula, sekali lagi 3 tayar sekali pancit bukan dekat R&R lagi tapi tengah hutan berhampiran Chenor.Kali pertama tu oklah tapi kali kedua kita pun tertanya2 jugalah. Bila diperiksa 3 tayar tersebut adalah tayar tampal yang terkeluar lapisannya. Waktunya sama juga pada pukul 1 hingga pukul 5 pagi kat tepi hutan menantikan tayar diganti.

Kasihan kakak dan ahli rombongannya yang juga ahli keluarga terdampar kat situ. Alhamdulillah akhirnya mereka sampai juga ke kampung dengan selamatnya.

Semasa opah mengajar dulu memang selalu juga buat rombongan sekolah melawat atau bersama rakan-rakan guru semasa kursus, pernah juga bas kami tersangkut pada pasir pantai kat PCB sungguh mengharukan nak menolak bas begitu besar oleh guru-guru yang semuanya perempuan tepi laut pulak tu,nasib baik ada bebrapa orang lelaki yang dalam perjalanan ke KL datang membantu kami hingga bas dapat melepasi lubang pasir.

Perjalanan jauh memang menyeronokkan tapi boleh jadi sebaliknya, opah selalu ingatkan diri sendiri, anak-anak dan murid-murid ketika bersama mereka pastikan sebelum memulakan perjalanan bacalah doa supaya kita selamat pergi dan balik.

Pastikan kita tidak abaikan solat ketika dalam perjalanan, elakkan cerita2 lagha dan mengumpat dalam bas supaya Allah sentiasa lindungi kita.Kalau kita telah menjaga dengan baik semuanya tapi masih lagi ditimpa musibah, Allah hendak menduga kita redzalah kita dengan ketentuannya.

3 comments:

Cheguman said...

Bukan 'Ganu Kite' Opah, 'Ganu Le Nie'...

Kesian diorang tu kena tolak bas.

Opah said...

Betul betul betul.......

kakyong said...

opah,
kalo berjalan jauh memang mcm2 masalah boley timbul.. malang tak de bau kan..
betui kata opah, kalo kita berdoa sebelum memulakan perjalanan, & tawakkal sambil ambil langkah berjaga2.. pasti lah boleh berlapang dada bila ade gangguan spjg perjalanan...