Followers

Friday, June 19, 2009

JOM DAPATKAN TAWARAN TERHEBAT DI BULAN MULIA


foto kredit iLuvislam

Salam untuk semua,
Sepanjang masa kita selalu digembar-gemburkan dengan promosi dan pelbagai tawaran dari pelbagai agensi tak kiralah perniagaan beraneka jenis dan perkhidmatan. Kalau kat kampung opah ni dah kurang sikit bab rumah bertuah, gores dan menang. Skim cepat kayalah, bermacam-macam skim, baucar lah koponlah. Opah suka jugak yang rumah bertuah tu, biasanya opah akan tanya itu dan ini last sekali, jadi kalau opah ni bertuah bagilah apa yang nak bagi tu tak payahlah bayar..... duit ke. Kalau kena bayar itu belilah tu... tak ada tuahlah teknik awak nak lariskan barang je.

Tawaran yang opah nak sebut ni sebenarnya lebih hebat dari segala-galanya di dunia ini. Takada satu syarikat pun yang berani tawarkan. Opah juga nak ucapkan selamat menyambut Rejab (bulan Allah) yang jatuhnya pada hari Rabu ini (Kebanyakan kalendar) 24 hb. Julai 2009. Jika diizinkan Allah kita akan bersama menyambutnya. Tawaran pada bulan Rejab inilah yang opah sebutkan pada diri sendiri dan anak cucu serta rakan taulan supaya kita rebut.

Banyaklah kelebihan bulan Rejab ini antaranya.
1. Sabda Nabi, SAW Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat. (Alhadis)
2. Sabda Nabi SAW juga; Bulan Rejab bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, bulan Ramadhan bulan umatku.(Alhadis
3 Kemuliaan Rejab denan malam Israk Mikrajnya, Syaaban dengan malam Nisfunya dan Ramadhan dengan Lailatul-qadarnya.(Alhadis)
4 Malam awal Rejab mustajab doanya (dalam kitab Raudhoh Imam Nawawi)
5. Puasa ssehari pada bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi(Firdaus), puasa 2 hari dilipatgandakan pahalanya. (Alhadis)
6. Puasa 3 hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan) (ALhadis)
7. Puasa 4 hari pada bulan Rejab diafiatkan dari bala dan daripada penyakit yang sukar diubati dan daripada fitnah dajal dihari qiamat. (H1N1 termasuklah) (Alhadis)
8 Puasa 5 hari dibulan Rejab aman daripada azab kubur. Puasa 6 hari keluar dari kubur bercahaya mukanya.(Alhadis)
9 Puasa 7 hari di bulan Rejab ditutup daripada nya 7 pintu neraka.(Alhadis)
10. Puasa lapan hari di bulan Rejab dibuka baginya lapan pintu syurga. (Alhadis)
11 Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu menyeru : Lailaha Illallah... tidak ditolak dia masuk ke syurga. (Alhadis)
12 Puasa sepuluh hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu (KM) (Alhadis)
13 Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam Syurga, dan orang pertaman menziarahi Allah di dalam syurga.(Alhadis)
14 Puasa sembilan belas hari pada bulan Rejab dibina baginya sebuah Mahligai dihadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Adam.(Alhadis)
15 Puasa 20 hari pada baulan Rejab diampunkan segala dosa nya yang telah lalu. Maka mulaikan beramal barang yang daripada umurnya (pembaharuan umur) (Alhadis)
16 Berkata Saidina Ali:

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

antaranya lagi
23. Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurany-kurangnya sebiji roti. (Alhadis)

Antara Amalan yang boleh dilaksanakan di bulan mulia ini.

1. Berpuasa dan lafaz zikir
2. Solat-solat sunat mengiringi solat fardhu.
3. Sunat Israk, Dhuha dan Tasbih.
4. Berdoa memohon keampunan dan taubat, terima amalanibadat, selamat dunia dan akhirat minta lepas dari azabNya di akhirat
5. Bersedekah dan berzikir Lailaha Illallallah.... Allahuakbai 100 kali lepas solat subuh dan Asar
6. Bertasbih Subhana Rabbiyal A'la 100 kali
SubhanAllahiwabihamdih, SubhanAllahilazim 100 kali
SubhanAllah Walhamdulillahi WallAllahuakbar, Walahaulawalaquataillah billAllahil Aliyyilazim 100 kali

7 Selawat ke atas Nabi 10 atau 100 kali
8 Istigfar -selalu disarankan oleh Tok Guru "AstagfirullAllahal Azim Waatubu ilaih" 70 pagi dan 100 petang. ertinya "Aku mohon ampun kepada Allah Yang Maha Agong dan aku bertaubat dengannya"
9 Membaca Alquran dan istigfar kepada ibu dan bapa, seperti doa selepas solat "Allahummagfirli waliwalidaiya...... sampai habis)
(untuk lebih memahami rujuklah buku-buku fazilat Rejab yang ada di pasaran)

Banyak lagi amalan dan kelebihan yang Allah tawarkan kepada kita bulan ini mudah-mudahan kita semua dapat merebut peluang istimewa ini sebaik mungkin. Kalau kita mampu berpusu-pusu ke jualan separuh harga, harga istimewa, jom sana jo sini mengapa tidak jom kita puasa, jom solat sunat dimalam hari ,jom bersedekah, jom kita istigfar dan muhasabah diri dan jom bertaubat..... Jangan lupa .............. Rabu 1 Rejab 1430 Hijrah bersamaan 24 hb. Jun 2009 Jom....jom jom beribadat.......untuk keamanan dan kesenangan diakhirat.Wallahua'lam.

Rujukan opah: Fazilat REJAB, SYA'BAN DAN RAMADHAN oleh Ust. Budiman Radzi.

2 comments:

kakyong said...

salam opah,
sudah hampir seminggu Rejab berlalu, ni pun masih dok usaha nak mengerjakan amalan yg dianjurkan.. besor juga dugaan nya yer, bila anak kecik2 ni .. nak bangun bersahur pun si kecik aliya dok bergantung jer...

Opah said...

Salam kak yong, ada anak kecil ni macam tulah kakyong, buatlah yang termampu, paling kurang tiga hari, awal pertengahan dan akhir bulan insy.. dapat ganjarannnya nanti.