Followers

Sunday, August 23, 2009

BERBUKA DAN BERSAHUR


Ramadhan adalah bulan kita meningkatkan keimanan melalui pelbagai ibadat yang wajib dan sunat. Gandaan pahalanya tak payah ceritalah seronok dengar tapi nak buat banyaklah pulak dugaannya. Biar pun iblis dah dirantai tapi auranya masih banyak yang menggoda kita untuk melakukan pembaziran terutama bila nak mengawal nafsu makan.

Berbuka satu hal, jika ahli keluarga ramai, permintaan masing-masing pelbagai, juadah yang dijual juga beraneka hingga yang melihat begitu teruja walau pun rasanya belum tentu lagi. Ada keluarga makan nasi dulu, kemudian kuih.Inilah yang terjadi pada opah. Dari kecil diajar makan nasi dulu, walau pun ayahanda cuma menjamah kurma dan air suam segelas terus solat.

Bila dah berkahwin, suami dan keluarganya makan kuih dulu, alasan perut dah kenyang sikit, nasi makan tak banyak, solat terawih selesa, tak mengah dengan makanan. Mula-mula sukar nak ubah lepas beberapa tahun dapat opah tukar hingga sekarang. Opah dapat tukar kerana opah mengandung anak kedua dalam bulan puasa jadi perut dah sempit, alhamdulillah tak boleh makan banyak.

Tabiat makan kuih ni pun tak bagus juga, maklum manis lemak dah tentu mengundang pelbagai penyakit. Opah pulak suka kuih yang pedas dan masin, tapi berminyak lah pulak.Kalau dapat kawal makan dalam kuantiti yang sedikit oklah....sendiri punya badan, sendiri mau ingatlah....

Anak-anak ketika kecil mengikut saja tak banyak kerenah makan taklah memilih sangat apa yang kami makan itulah yang mereka makan. Ketika itu pasar ramadhan pun tak semeriah sekarang. Mereka terpaksa menukar cara makan bila berpisah untuk belajar, duit terhad mereka kena makan nasi dulu.Sebab semua kena beli.

Bersahur bagi opah satu masa dulu sesuatu yang sungguh berat, rasa menyesal sangat kalau boleh opah nak undur ke belakang , mana boleh orang nak ke depan. Opah tak suka bangun makan sahur, kalau bangun hanya minum air suam saja. Jadi itulah yang telah berlaku pada ketiga-tiga anak opah bila dah dewasa, bangun hanya untuk minum air saja. Nak kata apa lagi...

Alhamdulillah bila dah berkahwin mujurlah dapat ubah.Rasa tanggungjawab pada suami anak-anak menyebabkan opah bangun disamping naklah juga pahalakan. Pahala sangat besar bangun sahur supaya dapat kita buat ibadat -ibadat lain menggantikan tidur.Sunat bersahur diakhir waktu supaya kita dapat solat subuh pada awal waktu.

Ketika anak-anak masih kecil mereka selalu bersahur lewat dari kami supaya perut masih kenyang ketika bangun. Semuanya untuk galakkan mereka rajin berpuasa terutama sekali anak lelaki.

4 comments:

Myza Pesona said...

Salam Opah,
Myza dari kecik dulu dah dididik oleh arwah mama untuk bangun sahur. Alhamdulillah, masa belajar dulu pun sahur tak pernah tinggal, sama ada makan di bilik ataupun kat dewan makan asrama. Sampailah sekarang, bila dah ada family, kenalah bangun untuk siapkan sahur untuk suami dan anak-anak.

Opah said...

Salam Myza, alhamdulillah didikan tu dah berterusan hingga ke anak cucu.

mountdweller said...

Salam Opah

Selamat berpuasa da beribadah.

Kami sekeluarga makan ala kadar saja ketika berbuka. Korma, air dan sedikit nasi. Cuma agak terbalik kueh dijadikan pembasuh mulut.

Opah said...

Salam En.Din, selamat menjalankan ibadah puasa. Alhamdulillah ajaran Nabi kita pun suruh bersederhana dalam segala hal.