Followers

Sunday, September 13, 2009

AKHIR RAMADHAN-SALAM AIDIL FITRI.

Salam akhir Ramadhan dan salam Aidil Fitr yang akan menjelma dalam masa 5 hari lagi. Para Sufi menangisi hari-hari terakhir Ramadhan mengenang tawaran hebat dari Allah akan berakhir. Ahli yang tak sufi pun menangis juga mungkin ditambah tokok dengan masalah nak sambut raya sama.
Minggu kedua dan ketiga opah sempatlah juga bersama ahli qaryah dan rakan tadarus mengadakan majlis khatam Quran secara sederhana saja di surau. Kami juga dijemput ke peringkat daerah diadakan di Masjid. Alhamdulillah dapat menghabiskan bacaan secara bertadarus bersama rakan-rakan opah yang lebih mahir mengenai ilmu tajwid. Sedaya upaya kami mencuba membetulkan bacaaan dan cuba memahami maknanya dengan bacaan tafsir pulak.

Kelas ini dah setahun lebih diadakan, bukan saja waktu bulan puasa. Alquran merupakan teman, bukan di dunia saja malah dalam qubur nanti, membantu kita ketika di Mahsyar dan ketika hendak melintasi titian Siratulmustaqim (rambut dibelah tujuh besarnya).

Selepas kita dikira dosa dan pahala nanti. Kalau kita selalu membaca dengan betul bacaan akan menjadi lancar disamping pahala yang berganda. Mengetahui isi kandungannya lagilah baik. Bagi perempuan yang hamil kalau sentiasa jadikan bacaan Alquran ini sebagai amalan harian insya... Allah permudahkan ketika anda mengandung, disamping itu berdoalah mudah-mudahan anak yang dilahirkan nanti menjadi insan sempurna akal fikiran dan tubuh badannya.

Seperti tahun2 lepas surau kampung opah juga menganjurkan Qiamullai pada 10 malam terakhir, bermula dari pukul 3.00 pagi diketuai Ustaz Abd. Halim dengan solat-solat sunat tahajjuj, taubat, tasbih. Qiamullail ini berakhir dengan makan sahur. Malam-malam lain jemaah dianjurkan buat sendiri di rumah seperti selalu. Mana tahu kita dapat dipertemukan dengan Lailatul Qadar. Pohonlah apa saja permintaan yang tidak bercanggah dengan hukum Allah insy... Dia Maha Pengampun, pengasih serta penyayang dan sangat mendengar segala permohonan hambanya.

Bagi semua anak , cucu, teman yang tersinggah, yang memang nak singgah, yang tersilap dan tersinggah masuk pondok opah ni, opah ucapkah Selamat Mengakhiri Ramadhan tahun ini dengan cemerlang,(selaras dari mula hingga akhir) dan Selamat Menyambut Aidil Fitri tahun 1430 HIjrah, Salam Tulus ikhlas, Maaf Dzahir Bathin.

2 comments:

Unknown said...

opah,
salam pengakhir ramadhan..
dan salam menyambut lebaran..

nanti jemput ke blog amik kad raya ya...

Opah said...

Salam untuk kak yong sekeluarga juga, t. kasih insyAllah opah ambil nanti