Followers

Friday, October 30, 2009

SEBELUM SAMPAI WAKTUNYA


Salam Malam Jumaat yang penuh barakah.

Malam ni malam Jumaat, setiap minggu jemaah surau kat kampung opah mengadakan majlis bacaan yassin dan majlis tahlil untuk arwah-arwah ahli keluarga semua penduduk kampung. Mudah-mudahan mereka semua sentiasa dalam keadaan yang terbaik, doa kita semua.

Bila mengadakan majlis begini, opah selalu teringatkan kedua ayah dan bunda apa tidaknya kita pun dah tak lama lagi pendek kata mungkin malam ni esok atau bila-bila saja Malaikat Maut akan datang menjemput. Kita hanya mampu berdoa mudah-mudahan dijemput dalam keadaan yang mulia dan dengan sentuhan Rahmat Allah.

Sebelum kematian, cara kematian sesungguhnya ada kaitan dengan perjalanan hidup kita, pendapat seorang ulamak .Opah masih teringatkan seorang Tok Guru sahabat ayahanda opah yang telah meninggal beberapa tahun sudah, opah sempat ziarahi dia sebelum dia meninggal.
Kata warisnya fizikalnya alhamdulilah sihat nampaknya.Dia tak banyak berbicara walau pun dulu seorang penceramah. Ketika kami ziaarahi, dia sentiasa kelihatan sibuk bertanya waktu solat dan sering mengerjakan solat walaupun bukan dalam waktu solat. Dia sentiasa dalam keadaan berwuduk- tempat wuduk disediakan dalam biliknya.Kadang-kadang dia akan tanyakan anda yang datang "Dah solatkah belum?".

Ramai orang-orang alim dan berilmu menyarankan bacalah Alquran setiap hari dengan surah-surah tertentu contoh Al-Waqiah untuk mengelakkan Nyanyuk....Paling malas pun bacalah satu muka surat pun jadilah sehari. Alquran itu Kalam Allah, ubat segala keresahan dunia ini.

1 comment:

Unknown said...

Salam Opah

Terima kasih kerana memperingati dan nasihat yang baik.