Followers

Tuesday, February 16, 2010

MAAFKAN SAYA


Mohon maaf...... ... dalam hidup ini entah berapa kali kita minta maaf. Apa ertinya kalau selalu sangat minta maaf, ada beberapa andaian akan dibuat, mungkin kita selalu buat silap. terburu-buru buat keputusan, buat dulu baru fikir...atau memang kita tak sengaja dan memang ditakdirkan begitu, tidak boleh juga menyalahkan takdir tapi kita perlu redha pulak untuk menampakkan keluhuran dan keikhlasan hati sendiri.Rasanya ada baiknya juga selalu minta maaf dari tak pernah langsung minta maaf walaupun ternyata buat salah.

Opah ingat pesan seorang ulama, selalunya dalam hidup ini ada dua hubungan patut kita jalani dengan sebaik mungkin. Kalau dua hal ini dapat ditangani dengan sempurna hidup kita akan selamat dunia dan akhirat.Pertama kita menjaga hubungan dengan Allah SWT dan kedua menjaga hubungan sesama insan.

Dengan Allah SWT yang Mahaberkuasa dan Maha Pengasih dan Penyayang setakat ini rasanya paling senang kita memohon maaf. Tiada protokol yang susah nak berjumpa dan nak berbicara dengannya. Tiada had masa tiada cuti bila-bila masa kita boleh memohon kemaafan darinya walaupun kita tidak tau masa bila kita akan diampunkan, bila masa doa kita akan dimakbulkan.Apa yang pasti dia sentiasa mendengar dan melihat apatah lagi jika kita berada dalam landasan dan cara mendekatinya dengan penuh rasa TAKUT DAN HARAP.Apa yang kita tak pasti keikhlasan hati sendiri yang tiada RIA' langsung.

Kalau dengan Allah kita sangat yakin walaupun tidak tau di Mahkamah Allah(Akhiratlah) nanti apa kesudahannya tapi sekurang-kurangnya kita mempunyai keyakinan seratus peratus Allah mendengar setiap rintihan dan permohonan hambanya yang membuat silap atau dosa.

Sekiranya dengan Allah SWT kita cukup yakin, yakinkah anda kemaafan yang dipohon sesama insan. Pasangan suami isteri yang berpisah mempunyai masalah tertentu selalunya akan saling tuduh menuduh, bahkan saman menyaman sampai ke mahkamah. Kalau selesai di mahkamah dunia pun diakhirat kita belum terlepas lagi.Hari ini kalau kita baca dan dengar selalu di pelbagai media bukan hanya pasangan yang dah berkahwin, malah bertunang dan lebih menyedihkan pasangan kekasih yang tidak ada apa-apa ikatan pun boleh mengheret pasangan ke mahkamah.Minta Allah jauhkan kita semua.

Kalau diikutkan apa sangatlah ikatan belum rasmi itu. Biasalah kita hanya merancang tapi ketentuan dari Allah. Berjanji bercinta bagai nak rak tapi kalau Allah tak izin redha sajalah.Pasti ada hikmahnya. Alangkah baiknya kalau cinta seagung dan semurni itu dicurahkan khas untuk Allah SWT... rindu dan harap sentuhan dari Ilahi itu lebih bermakna dari cinta sesama insan yang pasti KEMATIAN menunggu diakhirnya.

Kesilapan dan kesalahan memerlukan kemaafaan yang benar-benar ikhlas di dunia, kalau tak sempat memohon maaf, nanti diakhirat. Kesalahan dan kesilapan macam satu hutang yang perlu dibayar bila tak sempat pulak nak memohon maaf masa hidup.Nak dibayar dengan duit masa tu duit dah tak laku yang ada hanya kebaikan dan pahala. Kalau pahala tu banyak oklah kalau tak ada terpaksalah menanggung dosa orang yang kita tak sempat memohon maaf.

Contohnya orang yang mengumpat seseorang sama ada melalui lisan atau tulisannya mesti memohon maaf kepada siapa saja yang biasa diumpatnya.Mengumpat atau membuka aib orang sangatlah ditegah oleh Nabi, sehingga ada antara sahabat yang disuruh mencuci mulut selepas didengari Nabi mereka mengumpat.Mulut yang mengumpat seolah-seolah sedang memakan daging sahabat mereka sendiri, dipenuhi darah.

Mohonlah maaf ketika insan itu masih hidup supaya kita tidak diisytiharkan muflis sebelum dibicarakan.Opah mengingatkan diri opah sendiri yang dah banyak buat silap kerana opah adalah insan biasa ....

2 comments:

kakyong said...

opah,
satu peringatan utk diri kakyong juga ni...

salam ceria opah... memang lama tak singgah sini..

Opah said...

Yalah kak yong samalah kita mengngatkan.