Followers

Thursday, February 4, 2010

MESTIKAH SEKUFU?


Salam buat semua,meskipun semua ini bukan isu panas, bukan isu politik tapi kalau dibiarkan ada juga yang diheret ke mahkamah dari tajuk ini. mestikah sekufu? apa yang sekufu? selalunya kita kaitkan dengan perkahwinan atau ijabkabul antara dua insan yang datang dari dua keluarga yang berlainan. Jika terasa perit melaluinya mungkin ada yang tak kena. Mungkin kerana tak sekufu?

Setaraf bukan saja miskin kaya, berpendidikan (modern atau konservatif), darjat, rupa paras atau apa saja yang kita kalau nak perincikan banyaknya...Maklum apabila kita telah membuat keputusan untuk memilih pasangan kita bukan saja memilih dirinya tetapi apa saja yang ada kaitan dengan dirinya, kerjayanya keluarganya dan yang penting cara hidupnya dan keluarganya.

Masa berkawan kita pasti tak tahu semua perkara tentang pasangan kita. Dah kahwin baru tau. Walaubagaimanapun ada pasangan yang lansung tak kenal hanya melalui orang tengah dapat melalui cabaran walau pun tak berapa sekufu...Tahniahlah anda patut bersyukur kerana taqdir yang baik memihak kepada anda.

Seorang ibu mengeluh kerana dia kurang senang dengan suasana rumah bisannya atau mertua anaknya. Bila opah tanya kenapa? Saya kesihankan anak lelaki saya apabila dia pulang ke rumah mertuanya. Hari-hari terpaksa memandang aurat bukan muhrim, adik iparnya semua perempuan tidak menutup aurat(tak pakai tudung) bila dia balik ke sana. Sedangkan dia bukanlah muhrim mereka.

Abang ipar bukan abang kandung? Pendidikan sama, rupa paras lebih kurang, kerjaya lebih kurang sama tapi suasana dan didikan agama kurang sama.

Anak ibu ini, seorang lelaki telah dilatih menjaga pergaulan, aurat orang yang bukan muhrim di rumahnya, termasuk sepupu sepapat, ipar duainya. Mereka mesra tapi tidak melanggar batasan.Dia sangat menghormati anak menantu dan bisannya hanya satu perkara ini saja dia kurang puas hati.Bagaimanapun anak ini berjaya membiasakan isterinya dengan cara didikan ayah dan bondanya ketika di rumah mereka sendiri.

Seorang ahli akademik yang berjaya dalam kerjayanya terpaksa memendam rasa bertahun-tahun dan akhirnya rumahtangga yang dibina berantakan selepas puluhan tahun berkongsi hidup dengan pasangannya.

Pasangannya lebih modern (western) dari keluarga yang makan gaji sedangkan dia anak seorang ulama dari kampung yang tak punya apa-apa harta melainkan ilmu agama dan tanah tempat berteduh.

Akhirnya mereka berpisah setelah hampir 30 tahun berkongsi hidup.Hanya dia dan bekas isterinya yang tahu kenapa mereka mesti berpisah.

Opah pun tak pasti adakah kerana tak sekufu atau keduanya dari latar belakang yang berlainan atau pun pendidikan dan kerjaya yang agak berbeza antara keduanya menyebabkan terjadinya pelbagai masalah dalam perkahwinan mereka.

Kisah benar untuk ingatan diri sendiri.

No comments: