Followers

Tuesday, May 25, 2010

BUKAN SYURGA DUNIA


Salam buat semua,

Opah pernah menulis tentang neraka memang menggerunkan dan menginsafkan. Mengingati Syurga yang dijanjikan Allah untuk kita sekiranya kita layak menjejakkan kaki ke sana adalah impian semua orang.

Impian dan bayangan manusia biasa macam kita syurga itu adalah keindahan yang tak dapat nak digambarkan dengan keindahan syurga dunia sekarang jauh beza memang tak boleh nak bayangkan sebab kita ni belum ada peluang untuk menikmati keindahan Syurga Allah hanya dok berangan di atas dunia ni saja.

Syurga dalam bahasa Arabnya AlJannah maksudnya kebun dalam makna yang lain tersembunyi atau suatu tempat di alam akhirat yang bermacam-macam kenikmatan ada di sana yang tidak pernah tergambar oleh mata kita dan terdengar oleh telinga kita. Bagi orang yang bernama Jannah mudah-mudahan akhirnya anda akan masuk Jannah Allah juga.

Dalam hadis qudsi, Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan sebagai berikut:

"Allah berfirman: Aku telah maenyediakan bagi hambaKu yang soleh-soleh, sesuatu yang belum pernah terlihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga dan belum pernah terlintas di hati manusia"

Syurga juga mempunyai nama mengikut tingkatan dan keistimewaannya,
Tingkatan Syurga,

1. Syurga Darul Jalal tercipta dari mutiara putih.
2. Syurga Darus Salam, tercipta dari Yaqut merah
3. Syurga Jannatul Ma'wa tercipta dari Jabarjud hijau
4. Syurga Jannatul Khuld tercipta dari Marjan kuning
5. Syurga Jannatun Naim tercipta dari perak putih.
6. Syurga Darul Qaraar tercipta dari emas merah.
7. Syurga Jannatul Firdaus tercipta dari beberapa lapisan perak, emas, yaqud, zabarnud dan berlantai kasturi
8. Syurga Adn tercipta dari mutiara putih berpintu dua emas, lebar pintu antara keduanya sejauh luas langit dan bumi. Bangunannya terdiri dari lapisan emas dan perak. Tanahnya atau dari ambar dan lantainya dari kasturi. Airnya lebih sejuk dari ais lebih manis dari madu. Di dalamnya terdapat sungai 'AlKautsar' ialah Sungai Nabi Muhammad SAW.

Dari apa yang pernah kita dengar dan baca Syurga itu terdapat kebun yang mengandungi pelbagai buah yang boleh dipetik dengan tangan saja jika terdetik rasa ingin menikmatinya. Rasanya tentulah tak sama buah yang kita beli di pasar malam yang belum tentu isinya. Buah-buah itu juga tidak ada musim sentiasa berbuah.

Pintu dan bangunannya juga indah belaka. Pelbagai pintu khasdisediakan Pintu yang pertama tentulah untuk para Nabi, Rasul dan para syuhada dan pintu-pintu orang yang pemurah (Tidak kedekut sama dengan para Nabi tuu..tengok pulak siapa yang pemurah tu, kafir pun ada yang pemurah)

Pintu kedua adalah untuk orang yang menjaga solat dengan wuduk yang baik dan menjaga rukun-rukun solah.

Pintu ketiga adalah pintu orang-orang yang mengerjakan zakat dengan hati yang suci.

Pintu keempat ialah pintu orang-orang yang beramal amar maaruf dan nahi mungkar

Pintu kelima untuk orang yang memerangi hawa nafsu.

Pintu keenam ialah bagi orang yang menunaikan haji dan umrah

Pintu ketujuh adalah untuk orang yang berjihat.

Pintu kelapan ialah untuk orang yang bertakwa, orang yang menjaga penglihataannya dari perkara yang dilarang. Pintu orang yang berbuat kebajikan seperti berbakti kepada ibu bapa dan memanjangkan silaturrahim serta lain-lain kebajikan.

Apa saja yang digambarkan melalui Al quran dan Al hadis adalah gambaran yang memang tidak ada kesamaan syurga duniawi. Dari keindahan bidadari, bantal piring cawan dan gelas bejana makanan dan sungai-sungai madu dan susunya.

Rasanya kalau nak kita gambarkan lagi suasananya maka rindulah kita pada nikmat dan anugerah Allah ini..... kerana untuk ke sana maka redhalah melalui saat-saat sakaratulmaut terlebih dulu...... mudah-mudahan kita semua akan melaluinya dengan mudah dan layak pula untuk memasuki Syurga Allah yang indah itu.

Amin....

2 comments:

Tirana said...

Opah, bila baca pasal neraka, rasa takut..bila baca pasal syurga, rasa seronok tapi tak tahu kita ini akan dimasukkan ke mana.. Mudah-mudahan kita akan dipilih oleh Allah untuk mendiami syurgaNya..tapi untuk itu kita mesti bekerja keras selama hidup di dunia ini.

Opah said...

Betul tu Tirana, mudah-mudahan kita semua akan mendapat tempat di sana kerana Allah itu Maha Pengasih, Penyayang dan Pengampun..