Followers

Monday, July 25, 2011

HALALAN TOYYIBA....

Assalamualaikum wr wb...

Sekali sekala cerita pasal makanan ni seronok juga. Makan semata-mata untuk meneruskan hidup bukan hidup semata-mata untuk makan. Untuk mendapatkan makanan yang halalan toiyibah sekarang di negara pelbagai kaum seperti Malaysia tidaklah sukar sangat tapi kenalah pandai pilih supaya dia jadi halal dan toiyibah bukan toiyib tapi tak halal atau halal tidak toiyibah.

Tersentuh hati bila mendengar cerita anak saudara opah yang dah dua tahun bertugas di Somaliland, makanan kurang, makan bubur dibanyakkan kuahnya kadang-kadang makan mentega yang dicairkan. Kalaulah kita berada di sana...kita memang kena memilih yang halal dulu...keutamaannya.

Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum dengan berlainan agama memang terkenal dengan himpunan pelbagai budaya termasuklah MAKANAN. Makan merupakan aktiviti penting bagi manusia untuk meneruskan hidup. Apa yang lebih penting bila usia semakin lanjut dan aktiviti makan juga akan diteruskan dengan pelbagai kaedah pilihan sendiri. Maknanya orang dah tua tapi masih boleh makan seperti orang muda. Tahniahlah kepada sesiapa yang dapat mengekalkan dalam keadaan begini. Semua ini rahmat Allah kepada anda.

Sifat suka masak dan suka makan kadang-kadang membawa padah dengan izin Allah. Keluarga opah kebanyakannya suka masak dan suka makan, makanan yang pedas masin dan lemak... Kuih-kuih manis agak kurang. Oleh itu ada di antaranya bila dah meningkat empat puluhan kenalah menahan selera terhadap makanan-makanan in terutama yang berlemak dan masin untuk mengelakkan kenaikan darah tinggi dengan izin Allah juga. Inilah yang dikatakan halal tapi tak toiyibah.... Makanlah dalam kuantiti yang sedikit atau agak sendiri padan patut dengan diri anda sendiri.

Ramai orang yang dah lama hidup bukan tua akan mengalami sembelit akibat pemakanan, gigi untuk mengunyah pun dah tanggal serta kurang pulak aktif atau bersenam. Orang Melayu selalunya menganggap sayur dan buah akan menyebabkan angin dan sakit urat. Pendapat ini ada juga kebenarannya melalui pengalaman kita. Kita juga telah diajar sejak kecil, dulu Ilmu Kesihatan di sekolah, cikgu ajarkan makan sayur dan buah untuk pelawas. Sudah begitu lama di ajar makan sayur dan buah tapi memang ada saja kanak-kanak yang tidak suka makan buah dan sayur. Bukan saja ibu bapa memaksa makan cikgu tadika terpaksa memujuk dan mencipta nasi goreng sayur untuk mereka..

Syukur alhamdulillah kerana kita masih mampu makan kerana ada banyak makanan dan boleh memilih mengikut kemampuan dan kesihatan. Salam akhir Syaaban dan selamat menyambut Ramadhan AlMubarak... mudah-mudahan makanan yang halalan dan toiyibah menjadi keutamaan nanti.

2 comments:

khairulsyarafi said...

betul2...kebanyakan keluarga kita mmg suka makan dan suka masak..makana halal mmg perlu diutamakan.. :)

Opah said...

Betul tu Efi, nanti datang buka puasa rumah opah kita siapakan makanan yang halalan toiyibah dan lazat......