Followers

Monday, November 10, 2008

DUNIA INI PINJAMAN SAJA

Hari ni Opah nak cubalah mengarang nak asah balik otak yang nak kata berkarat tu mungkin taklah tapi hampir-hampirlah. Rassa-rasanya boleh guna lagi

Pagi-pagi lagi opah dikejutkan dengan berita kematian seorang ahli qaryah yang lebih tua sikit dari opah dan dah bersara pun. Difahamkan kematiannya kerana sakit penat. Opah tidak pula terus ziarahi mayat tersebut memandangkan sudah bersiap dengan pakaian dan kasut untuk berjoging dengan atuknya. Berjoging adalah aktiviti harian opah dan atuk bukanlah setiap hari mungkin seminggu adalah 3 atau 4 kali bukan apa, niat harti tu nak juga menziarahi rumah Allah lagi sekali jadi disamping sentiasa muhasabah diri memelihara iman agar sentiasa condong rasa rendah diri pada yang Maha Pencipta opah nak jugalah memelihara kesihatan maklum nak ke Mekah mengerjakan ibadat haji memerlukan keimanan dan kekuatan fizikal. Terutama untuk mengerjakan Rukun Tawaf dan Saei. Mesti kuat dan tahan untuk berjalan berkilo-kilo kat Mekah. Jadi selepas habis berjoging lebih kurang 40 minit mengikut laluan biasa di perbatasan sawah padi berhampiran kediaman, kami pun pergilah menziarahi sahabat tersebut.

Bila menziarahi mayat secara spontan sesiapa pun termasuklah opah yang dah memang orang kata adatnya opahlah yang pergi dulu nanti , akan teringat bila aku akan mati atau bila malaikat maut akan menjemput aku walaupun difahamkanoleh tok-tok guru dalam sehari 7 kali dia datang melawat kita. Jadi itulah sebabnya kita sebaiknya menziarahi orang yang meninggal supaya sentiasa mengingati mati. Sabda Nabi Orang yang paling hampir dengan Tuhan adalah orang yang bertaqwa.Orang yang bertaqwa pula adalah orang yang selalu mengingati mati.
Jadi bagi Opah selagi kita hidup ingati mati untuk mencanai iman, menambah ilmu menambah ibadat.

Opah sekali lagi dikejutkan dengan berita kematian saudara paling tua dalam keluarga opah.
Pada 11.Nov 2008 Setelah sakit tua hampir beberapa tahun dia pulang menemui Penciptanya. Menurut Ayong kakak opah yang sulung, abang ipar opah seperti dah tahu saat kematiannya. Baru dua hari lepas opah ziarahinya. Masa tu kami berbincang untuk mengadakan Hari Keluarga 2008 bagi famili opah. Setiap tahun kami adakan Majlis Tahlil dan bacaan Yassin pada hari ini. Semua ahli keluarga opah ipar duai anak saudara sepupu cucu saudara dan semuanya akan berkumpul. Pada tahun ini kami cadangkan Majlis itu akan diadakan di rumah Ayong memandangkan keuzuran keduanya.Pada masa perbincangan itu Abang ipar opah tu telah berkata "Buatlah kenduri saya dah nak mati". Pada malam kematiannya pun dia ada menyebut dia nak mati esoknya. Sesungguhnya kekuasaan Allah yang tiada batas itu telah membolehkan hambanya ada yang dapat merasakan saat-saat akhir hidupnya dan ada sesetengahnya tidak ingat langsung saat kematiannya hinggalah dijemput Malaikatmaut, Nauzzubillah .........mudah-mudahan kita dijauhkan dari perkara tersebut. Jadi cadangan mengadakan Hari Keluarga atau Majlis Tahlil itu tetap diteruskan walaupun beliau telah pergi. Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para solihin, Amin.Tinggallah dunia tinggallah segala yang dikasihi sesungguhnya dunia ini hanyalah pinjaman di sanalah tempat kita yang kekal.

No comments: