Followers

Wednesday, November 26, 2008

Terimalah Qurbanku


Assalamualaikum,

Opah harap semua kita diberi Allah dalam keadaan sihat walafiat dalam menjalani kehidupan masing-masing. Tidak lama lagi kita akan menyambut Hari Raya Haji atau Hari Raya Qurban.

Bagi penduduk kampung Opah setiap tahun kami akan menunaikan ibadat qurban ini dengan menyembelih sekurang-kurangnya 4 ekor setahun. Ada juga penduduk luar yang turut menunaikan ibadat itu bersama kami di sini.

Pada masa opah kecil dulu nak buat qurban satu perkara yang agak sukar memandangkan ekonomi dan cara hidup kita pada waktu itu. Pendapatan tak seberapa walaupun harga lembu murah. Hari ini ada pelbagai cara ibadat ini dijalankan.Opah dan atuk pun turut juga menjalankan ibadat qurban dengan pembayarannya secara kutu (mengumpul bayaran secara bulanan).

Mungkin anda di luar sana pun ada cara lain bolehlah kita kongsikan di sini Pernah opah dan atuk buat di tempat kerja. Hasilnya memberansangkan juga, setiap tahun ada ibadat qurban dibuat.Ramai orang dapat melaksanakan lebih dari sekali bahkah berbelas kali melebihi 7 kali maknanya qurban seseorang itu sudah cukup seekor lembu.

Mengikut Tok Guru opah Lembu qurban itulah yang akan kita naiki untuk ke Padang Mahsyar apabila Kita akan dipertemukan dengan Allah SWT .Jadi kalau kita ambil sebahagian bermakna kita akan menaiki lembu itu bersama 6 orang lain. Oleh itu sekiranya mampu bolehlah kita lakukan berkali-kali atau seekor lembu untuk diri kita sendiri saja. Daging qurban boleh diagih-agih kepada orang miskin atau setaraf dengannya untuk hidangan sendiri di rumah mengikut kesukaan mereka.Orang yang berqurban pula tentulah mendapat ganjaran yang lebih hebat dari Allah SWT.

Terdapat banyak sekali pengajaran dan juga ganjaran yang kita perolehi apabila kita melaksanakan ibadat qurban antaranya,

1. Peluang bertaqarrub kepada Allah (mendekati Allah)Ia dapat dilakukan oleh mereka yang benar-benar mempunyai rasa kesedaran dan keimanan yang terbit dari hati serta sifat taqwa untuk melakukannya. Kalau tidak dia takkan sanggup keluarkan wang untuk membeli seekor kambing atau sebahagian dari lembu untuk diqurbankan dan diagih-agihkan kepada orang yang memerlukan. Allah telah memuji golongan ini dalam Alquran Surah Alhaj ayat 37 maksudnya:

"Daging dan darah binatang qurban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadanya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkantaqwa dari kamu. Demikianlah ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat dan petunjuknya. Sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang yang berusaha supaya banyak amalnya

2. Bukti keikhlasan dan ketaatan hambanya kepada Allah SWT. Ibadat ini jadi bukti kesetiaan serta ketaatan seseorang hamba kepada Allah SWT. Dengan berqurban kita akan mendapat tempat yang mulia di sisi Allah sebagaimana dijelaskan oleh Rasullullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud,
"Wahai manusia, sembelihlah qurban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya. Sesungguhnya darah qurban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azzawajalla."
(Hadis Riwayat AlTibrani)

3. Ibadat qurban dapat menebus dosa hamba. (Nilah yang kita dok harap, sertailah jua dengan amalan). Berqurban boleh menebus dosa-dosa kita iaitu dengan setiap titisan darah ternakan yang kita qurbankan, sebagaimana sabda Rasulullah SWA kepada anaknya Saidatina Fatimah RA yang maksudnya;
"Berdirilah di sisi qurbanmu dan saksikanlah ia. Sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampun bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu" Hadis Riwayat AlBaihaqi
Malah bulu binatang yang diqurbankan tu juga adalah satu kebajikan sebagaimana menurut sebuah hadis Riwayat AlBaihaqi maksudnya
"Berqurbanlah dengan hati yang rela sesungguhnya setiap muslim yang menghadapkan sembelihnya ke arah qiblat, maka darahnya, kotorannya dan bulunya itu adalah kebajikan dan bakti kepada timbangan pada hari kiamat"

Jika diperhatikan daripada keterangan yang disebutkan tadi jelas menunjukkan bahawa keseluruhan amalan atau pekerjaan yang berhubungkait dengan ibadat qurban itu, mempunyai kelebihan yang sangat besar kepada orang yang melakukan ibadat qurban itu. Bermula daripada perbuatan menyembelih, saksikan penyembelihan, darah,bulu dan memperbesarkannya akan mendapat ganjaran dari Allah SWT.Mudah-mudahan selepas kita mengetahui fadilat dan atau kelebihan dan ganjarannya dari ibadat qurban ini terbukalah hati untuk melakukannya demi kebaikan bersama.

Jika kita mampu membeli keperluan lain dengan harga yang begitu mahal apalah salahnya jika kita rebut peluang yang Allah berikan setahun sekali iaitu melakukan ibadat qurban .Wallahhuaklam. Selamat Hari Raya Aidil Adha dan selamat menunaikan ibadat qurban.

4 comments:

Unknown said...

Salam Opah,

Kat kg Opah tu mahal tak bagi satu bahagian?

Kat sini saya cadang nak korban juga kalau diizinkan Allah, tapi kat sini tidaklah mahal rasanya RM300 ke 350 bagi satu bahagian.

Opah said...

Salam untuk En. Mountdweller,

Samalah jugak kat sini pun rm 300 ke 350 untuk satu bahagian. Eloklah kalau dah berniat tu kita sama-sama tunaikan ibadat sunat itu.

Cheguman said...

Assalamualaikum,
Benar tu Opah. Kita kena berkorban untuk beli lembu @ kambing untuk buat korban. Beli benda lain pun kena berkorban jugak. Boleh pulak... ye tak?

Opah said...

Salam untuk Demang,

Memang pun. salam aidil adha dari opah, selamat berkorban.