Followers

Saturday, July 4, 2009

MASAK-MASAK BERSAMA IBU MERTUAKU


Salam Rejab yang mulia dan bakal menyambut bulan Syaaban pula selepas tu datanglah Ramadhan bulan kita semua berpuasa. Sekarang rata-rata ramai sedang melakukan ibadat puasa di bulan Rejab. Opah rasa sungguh berbangga melihatkan anak-anak cucu sibuk berebut-rebut peluang istimewa sampai ada yang malu nak makan depan orang kalau hari Isnin dan Khamis. Maklum member puasa awak tak boleh berpuasa.

Bila cerita pasal puasa opah selalu ingatkan apa juadah atau tentang makanan ajelah sebab jualan kurang lainlah kalau bulan Ramadhan, bahan makanan melambak-lambak kat pasar Ramadhan pilihlah mana hendak. Bila cerita pasal makanan opah ingat masa mula-mula opah mendirikan rumahtanga. Orang Perak kahwin dengan Orang Penang. Macam tempoyak nak join dengan belacan lah bolehlah kut. Ada beberapa perbezaan makanan kegemaran, menu keluarga mengikut cita rasa. ada yang opah langsung tak tau.... Susah hati tu ada juga tapi suami bagi semangat apa pun boleh belajar....

Alhamdulillah masakan orang Perak tu nak kata pakar tu taklah bolehlah nak makan tapi kari mamak Penang, kena belajar dulu, tak sama rupanya opah ingat sama aja dulu ambil aja rempah kari mana-mana brand, rupa-rupanya ibu mertuaku giling sendiri rempahnya nilah yang opah kantoi, batu giling pun tak pernah pegang, bila giling cilinya tak naik keatas batu. Terima ajalah memang tak pandai...Opah tinggal bersama ibu mertua selama 15 tahun 1979 hingga 1994 (hingga dia meninggal) lebih kurang sama dengan opah bersama ibu sendiri (keluar belajar tinggal di asrama dan bekerja).

Rupanya banyak yang opah dapat pelajari mengenai masakan dari ibu mertuaku dari petua memilih ikan yang elok untuk dibuat kari, hinggalah menebar roti canai, menyurai roti jala, membuat roti telur dan membalut ketupat pulut dengan daun palas. Ada juga persamaan dengan bonda sendiri tapi tak banyak. Tapi rendang tok orang Perak tetap menjadi pilihan bila raya. Opah sangat berterima kasih kepada dua orang insan ini bonda dan ibu mertua yang telah melahirkan, menjaga dan mendidik opah dan berkorban apa saja(arwah bonda tersayang) dan ibu mertua yang tidak lokek, sentiasa membimbing dan mengajar opah pelbagai perkara paling istimewa mengajar opah pelbagai menu keluarganya maklum untuk santapan anakanda kesayangannya.(Arwah ibu mertua yang dikasihi)Sebenarnya jasa mereka tak dapat nak dibalas dengan kata-kata atau wang ringgit hanya Allah yang akan membalasnya.AminSemasa belajar tulah opah tahu macam mana nak uli roti canai, kenapa bila ditarik tak koyak, roti jala disurai dengan daun pisang aja tanpa acuan atau ibu mertua gunakan jari je....Membalut ketupat dengan daun palas pun bukan semua orang boleh silap-silap bila direbus masuk air kalau tak pandai, atau berkemungkinan jadi ketupat betina..silap balut lah tu.

Bukan saja opah belajar masak dan belajar menyukai makanan pilihan mereka, maklum tinggal sebumbung dengannya selama 15 tahun, keluarga suami juga belajar menyukai makanan kesukaan keluarga opah, masakan ompok ikan sungai campur tempoyak, nasi himpit dan kuah kacang dan lodehnya, rendang pedas ayam dan rendang tok. Mula-mula tu memang susah juga tapi lama kelamaan bolehlah walau bukan 100 %.Satu saja yang opah tak berapa selesa nak makan hingga sekarang ikan tanpa sisik...kureng sebab bonda dulu tak makan jadi opah pun tak makan. Tidaklah dapat opah menikmati sepenuhnya keenakan sembilang, keli, pelotan, seludu....oleh kerana depa ni semua dijadikan Allah tanpa sisik....

2 comments:

kakyong said...

opah,
kakyong tak makan keli.. tp ikan pelotan makan... hmm, camner tu...

bertuah lah opah, byk juga yg dpt belajor dr ibu mertua..

masa dok dgn arwah onyang dulu selalu tolong giling rempah, sampai pijor2 tgn dibuatnya.. la ni dah 20 tahun lebih tak pegang lesung batu... tak tahu ler reti lagi ke nak mengemudikannyer...

General Manager said...

Kak yong, alhamdulillah memang banyak jugalah dapat belajornya, kiranya kakyong pandai lagi menggiling. Kak yong makan ikan pelotan, opah makan pulak ikan pari pada hal dia tak pulak bersisik, lawak jugaklah tu