Followers

Friday, January 23, 2009

LAMBAIAN KAABAH. 2

Assalamualaikum wr...wb...

Opah harap semua rakyat Malaysia dalam keadaan yang masih stabil walaupun tiap-tiap hai kita dihidangkan dengan berita pembunuhan,perceraian, pergaduhan kalau tak bunuh pun dicampaknya anak sendiri dalam tong sampah, tak tau lah manusia ka apa ? Opah harap sesuatu yang baik boleh menyedarkan dan mengubah suasana hari ini kepada yang lebih baik terutama keadaan di Gaza. Mungkinkah sesuatu boleh boleh dilakukan oleh Obama... atau lebih teruk lagi.(Minta Tuhan jauhkan)

Opah terpanggil menulis sedikit lagi episode yang tertinggal, terima kasih Lin selalu ingatkan opah. Nak cerita tapi takut pulak jadi mengumpat kerana cerita-cerita ni berlaku di tanah suci, tak dimasukkan dulu kerana endingnya opah tak dapat kesan tapi untuk pengajaran diri opah sendiri dan orang lain opah ceritakan jugalah. Cuma kita tak sebutkan namanya (supaya jadi harus ceritanya menurut Datuk Hassan Din AlHafiz).

Cerita ini berlaku kepada seorang individu dari negara jiran yang suaminya walaupun sudah ke Mekah tapi tidak dapat menghampiri atau menatap Kaabah. Apa yang dia nampak hanyalah lautan. Isterinya menangis setiap hari di Masjidilharam . Apabila ditanya mengenai perbelanjaan ke Mekah itu isterinya menyatakan dia sendiri meragui darimana datang duit itu kerana suaminya termasuk dari golongan kurang mampu.Ia dinasihatkan supaya berjumpa dengan orang yang lebih alim untuk menyelesaikan masalah suaminya memandangkan tawaf keliling Kaabah adalah rukun haji. Macam mana nak dilakukan kalau yang dia nampak laut semata-mata dan takut untuk mendekatinya.

Satu lagi cerita seorang individu yang mempertikaikan kandungan air zam-zam akhirnya dikatakan mengalami serangan sakit saraf, dinasihatkan meminum air zam-zam untuk mengatasinya. Perisitiwa ini juga dirujuk pada ulama, ketika di sana. Selepas itu khabarnya dia beransur pulih.

Mudah-mudahan cerita ini menjadi iktibar kepada kita supaya lebih berwaspada apabila hendak melakukan ibadah haji.

2 comments:

SiS-lin said...

subhanallah...kita klu nk menunaikan haji ikut lah kemampuan,jgn nk kn nama smata2 kan...klu ada duit pun tp seru x samapi,x tertunai jgk kewajipan tu kan opah...

Opah said...

Tu lah Lin, opah pun tak taulah bila dah ada di sana macam-macam rupa orang ada, takut kita pada kekuasaan Allah ni.