Followers

Monday, January 12, 2009

DARI KOLEKSI VIP

Salam untuk semua.

cerita satu
Pada waktu senggang dua orang murid Tahun 4 sedang berbual tanpa menyedari diperhati dan didengari oleh guru kelas mereka.

Murid I "Hang nak dak jadi cikgu bila besak nanti"
Murid 2 "Huish, aku tak maulaa.."
Murid 1 "Pasai apa? jadi cikgu baguih, depa kata gaji mahai, cuti banyak boleh marah kat orang"
Murid 2 "Tu laa, betui cikgu memang selalu marah, tu aku tak mau,"
Murid 1 "Nii. pasai apa tak boleh marah haa?"
Murid 2 "Orang kata marah kat orang cepat tua tau, pastu darah jadi tinggi, mati cepat oo..."


cerita dua.
Beberapa orang guru sedang berbual di kantin. Seorang guru perempuan baru sampai turut sama dalam perbualan tersebut. Seorang guru mula nak bergossip mengenai hal-orang . Cikgu perempuan berkata,

" Kalau nak teruskan saya minta diri dulu, saya ingat nak makan tadi dan saya tak mau ada saham yang dah pasti merudum diakhirat nanti".

Cerita tiga
Seorang waris datang berjumpa guru kelas anaknya Tahun 1 selepas 3 bulan ke sekolah. Katanya. " Macam mana cikgu anak saya tu, boleh ka dia belajar" tak sempat lagi cikgu tu menjawab, dia berkata lagi, " Malas tu cikgu kat rumah, lembab, suruh belajar tak nak, lasak pulak tu". baru berhenti dan boleh lah cikgu tu menjawab " Boleh tak kamu berenti dari kata kat dia perangai yang tak elok tu semua,kamu tu mak dia perkataan yang kamu kata tadi Allah nak makbul bila-bila pun boleh, biasalah baru 3 bulan, dia mau ke sekolah dan ikut arahan guru semasa belajar kira oklah. Kamu patut bimbing dia lagi kat rumah jangan harap cikgu semua kat sekolah ada 30 orang murid lagi" .

"Saya tak sengajalah cikgu kata-kata tadi tu," "Takpalah yang lepas tu cukuplah jangan sebut yang tak baik tentang anak kita, kamu kata dia lasak, kamu ingat tak masa saya ajar kamu dulu bagaimana keadaan kamu?" Cikgu tu tak sedar terungkit lah plak kisah waris yang bekas muridnya dulu. "Pernah tak saya kutuk kamu macam kamu kata pada anak kamu tadi?". Kata waris itu " Tak pernah cikgu" ia menjawab dengan perlahan agaknya teringat macam mana cikgu yang sama ini pernah mengajarnya. Cikgu tu terus mengajar lagi (maklum cikgu) "Cikgu dan Ibu samalah Sayang oii, keberkatan dan kemasinan mulutnya sebab tu tak boleh dok kata haru biru kat anak atau anak didik kita"

cerita empat.

Seorang guru Bahasa Inggeris berbangsa India (Tahun4 di sk) mengadakan ujiaan lisan bagi kelasnya.Dalam kertas ujian tersebut terdapat gambar sebagai bahan penguji. Guru itu menyoal beberapa soalan dalam BI dan murid tersebut boleh menjawab dengan lancar .

Salah satu gambar bahan ujian itu adalah gambar seorang wanita Cina memakai ceongsam.

Guru itu bertanya, "Do you like her?

Jawab murid itu "No.."

Guru itu agak terkejut lantas bertanya, "Why?"

Murid itu menjawab "Because she is not- muslim"

Tersentak guru itu lalu bertanya "Do you like me"

Jawab murid itu "Yes.."

Tanya guru itu lagi "Why?"

Jawabnya " Because you are my teacher".

Hampir dua tiga minggu jugak perkara ini menjadi bualan hot antara guru-guru bukan Islam di sekolah itu. Adakah semua orang Islam mengajar anaknya memusuhi bukan Islam? Memang ajar tak suka tapi bukan buat Kurang Ajar seperti Israel menyembelih rakyat Palestin walau sebangsa tak seagama.Kita hormati dan hargai mereka yang mengajar dan membimbing anak-anak kita dengan hati yang tulus sebagaimana kita yang pernah diberi tugas membimbing bangsa mereka juga.

7 comments:

sir NIK said...

salam...terima kasih Opah

Tirana said...

Memang banyak yang perlu difikirkan dan diambil pengajaran dari cerita-cerita yang dipaparkan.

mountdweller said...

salam Opah,

Rasulallah berpesan,'tuntutlah ilmu sampai ke Negeri China'

Adakah ketika Rasulallah bersabda itu, China itu Islam?

Kenapa ye? Kalau perempuan berkumpul, akan mengumpat. Kalau lelaki berkumpul, berbual kosong dan bergurau (berseloroh)

Sheikh Helmi said...

Maka makbullah doa ibu bapa ke atas anak2nya. baik doanya,baiklah jadinya,buruk doanya maka buruklah jadinya anak2 mereka.wallahhua'lam!

kakyong said...

salam perkenalan opah.

byk yg boley teman renung2kan dari entri opah ni..

ateh... said...

salam berkenalan gak opah..wah dalam cerita ade nasihat le...bagui2ateh link kan opah nye blog ok..

Opah said...

Salam untuk semua,ateh dan kak yong,
terima kasih sudi jengok2 blok opah, ateh dah balik M'sia ke mcm mana exam?