Followers

Friday, January 2, 2009

LAMBAIAN KAABAH.



Assalamualaikum wr...wb...

Menunaikan fardu haji rukun kelima bagi Umat Islam adalah satu kemestian. Opah pasti semua umat Islam di mana saja mereka berada tentu menanam azam untuk ke sana. Bagi yang belum pernah tentu menjadi perkara penting dalam hidup ini dan menunggu masa dan ketika duit cukup atau duit dah cukup nama belum disenarai untuk pergi lagi. Bagi sesiapa yang dah pergi pulak sentiasa merindui lambaian kaabah terutama bila tengok blog sheikh Helmi.

Apa-apa pun opah berharap sesiapa yang berpeluang menunaikan rukun kelima ini lakukan dengan niat dan amal yang betul dan ikhlas. Bila kita telah niat untuk pergi pahala dah pun dapat apatah lagi setelah dapat ke sana dan mengerjakan ibadat haji. Tidak sama nilai dan proses untuk ke sana berbanding dengan ke tempat lain.

Firman Tuhan ayat 97 Surah AlImran yang bermaksud,

"Allah mewajibkan haji ke Rumah Suci (Kaabah) atas semua yang kuasa pergi ke sana."

Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya

"Islam itu ditegakkan atas 5 dasar
  • Menyaksikan bahawa tidak ada Tuhan yang hak (patut disembah) melainkan Allah dan bahawasanya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah
  • Mengerjakan sembahyang 5 waktu
  • Membayar zakat
  • Mengerjakan haji
  • Berpuasa pada bulan Ramadhan

(Sepakat Ahli Hadis)- Rujuk Fiqh Islam-H Sulaiman Rasjid.

Takut dan harap sentiasa bermain dalam fikiran bila mendengar cerita-cerita jemaah yang terdahulu. Takut kerana diduga oleh yang Maha Berkuasa, harap harap dapat yang terbaik, bukan saja penginapan tapi untuk melakukan ibadat tersebut memerlukan kekuatan fizikal dan mental . Setelah berdaftar dengan tabung haji dan dipastikan dalam tahun berapa kita boleh ke sana mulalah episode doa dan harapan sentiasa dipanjatkan kepada Tuhan setiap kali lepas solat. Dalam kursus haji sebelum ke sana bakal jemaah sentiasa dihidangkan dengan cerita-cerita yang boleh dijadikan teladan bila ke sana.Ustaz-ustaz juga sering berpesan betulkan niat nak ke sana.

Semasa menjalani ibadah haji perkara rukun dan wajib haji adalah paling utama kedua nya aada persamaan cuma rukun; iaitu sesuatu yang tidak sah haji melainkan dengan melakukannya, dan tidak boleh diganti dengan dam (menyembelih binatang. Wajib pula ; iaitu sesuatu yang perlu dikerjakan, tetapi sahnya haji tidak tergantung atasnya, boleh diganti dengan menyembelih binatang. Opah rasa sesiapa yang ambil Pen. Islam Tingkatan 5 atau 4 masih ingat bab Haji ni.
Semasa mengerjakan perkara wajib Haji inilah yang hendak opah ceritakan kisah benar opah untuk muhasabah diri opah juga.


1. Opah dan jemaah haji SV 17 1996 telah ditakdirkan menginap betul-betul di hadapan 3 jamrah yang hendak dilontar pada hari-hari tasyrik . (Sangat bersyukur) lebih kurang 1 km dari jamrah.
Semasa hendak melontar jamrah pada hari ke 13 inilah opah dan suami telah didatangi oleh seorang makcik dari jemaah SV17 juga telah terlepas dari pegangan tangan anak saudaranya. Dalam asakan manusia inilah kami bertungkus lumus nak melontar opah duduk ditengah, kiri opah suami dan kanan makcik tadi. Keduanya ok boleh melontar agak selesa sebab sebelah tangan boleh melontar. Bila tiba giliran opah masalahnya dua tangan opah dan tersangkut jadi dengan sedaya upaya suami tolong hulurkan batu untuk dilontar sukar jugalah kerana tangan tersangkut, nak lepas takut terlepas pulak makcik tadi, alhamdulillah dalam lautan manusia itu kami bolehmengerjakan perkara wajib haji dan boleh lepas keluar untuk perjalanan ke Mekah semula. Inilah peristiwa paling mencabar walaupun Allah takdirkan kita paling hampir dengan jamrah,rasanya dah mudah tapi Allah datangkan seorang Hamba Allah yang dah berusia untuk bersama kami berdua. Berkali-kali dia mengucap terima kasih pada kami, semua itu adalah kehendak Allah.Jangankan kata-kata secara lisan, terdetik dihati pun Allah dah tahu isi hati kita.Allahuakbar.Selain dari niat ke sana untuk menunai fardu haji rukun Islam yang kelima opah ada ingatan untuk menunaikan perkara sunat-sunat lain. Antaranya ialah untuk mengucup Hajar Aswad.

2. Mengucup hajar aswad adalah sunat. Hajar Aswad (mengikut Tok Guru) asalnya berwarna putih menjadi hitam kerana dosa manusia yang mengucupnya , berasal dari Syurga dan ada riwayat yang menyatakan asalnya juga dari Malaikat - Malaikat itu ketika kita mati nanti dapat mengenal siapa yang telah meletakkan dahinya di situ.Sama ada riwayat itu ada atau tidak kebenarannya dia tetap menjadi perkara utama walaupun sunat. Ada jemaah yang sanggup membayar upah semata-mata untuk dibawa oleh pekerja atau jemaah lelaki Indon untuk mengucupnya.Opah tak pasti skg massih ada lagi tak keadaan ini di sana.(rujuk sheikh kita) .

Ketika di Mekah opah sendiri begitu teruja nak mengucup Hajar Aswad sampai opah telah berkata," Baba tolong bawa mama depan nya cukup, mama nak cuba pergi kucup sendiri". Pada satu malam lebih kurang pukul 1.00 pagi kami berdua pun pergi ke Kaabah dan nampaknya manusia yang cuba mengucupnya adlah lebih kurang 50 -60 orang mengerumuninya. Kami solat dulu tahiyatul Masjid dan lain-lain solat sunat termasuklah yang paling penting Solat Hajat khusus untuk mengucupnya.Memandangkan jemaah yang nak mengucup pun ramai dan suasananya Tuhan sajalah yang tahu.

Selesai Solat Hajat dan berdoa kami berdua cuba memasuki kumpulan jemaah tersebut sambil berpegang tangan kuat-kuat. Dalam semua jemaah berasak2 Opah dan suami tak sedar telah terkedapan betul-betul2 mengadapnya. Suami opah cepat mengucupnya dengan masa yang agak lama juga tapi dia hendak menarik opah ke depan tangan kami terlepas cermin matanya pula tertanggal, nasib baik tak jatuh. Tinggallah opah seorang diri terkial2 nak ke hajar aswad yang lebih kurang satu meter lagi. Inilah ujian opah rasa sebab opah pandai sangat dengan kata-kata nak cuba kucup sendiri.

Lepas tu Opah tak taulah macam mana boleh teriakkan "Allahuakbar Allahumma yassir walatuassir" agak kuat jugalah dalam dua kali jerit ada jemaah lelaki yang berhampiran memberi laluan pada opah, Allahuakbar, alhamdulillah selesai kucup batu hitam dan hijau itu opah terlepas kebelakang dan dapat berjumpa suami yang sedang menunggu opah. Opah syukur sangat.Di Mekah setiap kata-kata bekemungkinan doa, jadi selalu orang berpesan jagalah mulut semasa di sana pintu doa.Sebenarnya di mana saja mulut memang kena jaga selagi hidup (Malaikat penulis kebaikan dan kejahatan tak pernah cuti pun)

2 comments:

mountdweller said...

Salam buat Opah,

Memang begitulah bagi setiap insan yang ada keimanan akan bercita-cita untuk mengerjakan haji yang mana ianya wajib bagi yang difardhukan.

Opah said...

W.salam En. Mountdweller

Harap anda sekeluarga sihat selepas pulang dari bercuti.